Deschiderea centrelor de vaccinare din Braşov s-ar putea să fie amânată

În cursul zilei de ieri, 11.01.2021 prefectul judeţului Braşov, Mihai Cătălin Văsii, subprefectul Adrian Laurenţiu Folea şi directorul executiv al Direcţiei de Sănătate Publică Braşov, dr. Andrea Neculau s-au întâlnit cu primarii celor 12 localităţi din judeţ în care vor fi amenajate centrele de vaccinare aferente etapei a doua a campaniei de vaccinare anti-Covid-19.

Printre subiectele discutate în cadrul şedinţei, primarii au ridicat problema cu privire la achiziţii, baza legală legală a finanţării de la bugetul local a organizării şi funcţionării centrelor de vaccinare, plata serviciilor medicale şi nemedicale presupuse de aceste centre, precum şi identificarea unor modalităţi prin care se pot deconta anumite cheltuieli.

Cătălin Văsii: „Aşteptăm cu toţii actele normative care sunt în procedura de transparenţă decizională”

Cătălin Văsii, prefectul de Braşov, a declarat faptul că după ce autorităţile locale au alocat importante sume de bani în vederea implementării anumitor măsuri de prevenire a răspândirii virusului, în urmă cu mai bine de 12 luni, în momentul de faţă, „trebuie să găsim şi unele soluţii la nivel de comunitate pentru operaţionalizarea acestor centre. Aşteptăm cu toţii actele normative care sunt în procedura de transparenţă decizională şi care vor clarifica, cred, nelămuririle ce încă persistă”.

Totodată, reprezentantul Guvernului a subliniat că „împreună cu Direcţia de Sănătate Publică (DSP – n.r.) Braşov, am transmis la Bucureşti propunerile noastre legate de aceste acte normative, iar DSP a început recensământul personalului medical şi identificarea celor care îşi manifestă disponibilitatea de a lucra în centrele de vaccinare”.

Contractarea medicilor şi asistentelor pentru centrele de vaccinare, principala problemă fără răspuns

În altă ordine de idei, modalitatea pregătirii pentru demararea celei de-a doua etapă de vaccinare, îi nemulţumeşte pe anumiţi primari din judeţ, care spun că în ciuda dorinţei de a se începe vaccinarea la nivel local în data de 15 ianuarie, lucrurile nu sunt nici pe departe clare, iar soluţionarea problemei este „aruncată” în curtea primarilor.

„Am plecat cu un gust amar de la această întâlnire”, a declarat primarul municipiului Săcele, Virgil Popa. „Sper ca măcar în ceasul al 12-lea să se lămurească situaţia. Eu pot amenaja aceste centre, m-ar costa în jur de 80.000 de lei, dar marea problemă este găsirea şi plata resursei umane. Cum fac angajările? Pe ce criterii? Cine se ocupă de instruirea personalului care se ocupă de vaccinare? Eu am doi medici şcolari şi trei asistente medicale, iar pentru o singură echipă de vaccinare este nevoie de patru persoane”, a mai spus Popa.

Legalitatea cheltuielilor, o altă problemă majoră

În acelaşi timp, acesta a evidenţiat şi problema legată de legalitatea cheltuierilor: „Dacă eu fac o achiziţie şi vine Curtea de Conturi şi spune că nu este în regulă?”.

De asemenea, potrivit acestuia, problemele referitoare la funcţionalitatea centrelor „vin” de la Bucureşti, de la autorităţile centrale.

„Ne aşteptam ca astăzi (luni – n.r.) să ni se spună la Prefectură că avem de făcut cutare şi cutare lucru. Din păcate, această problemă ne-a fost pasată nouă, autorităţilor locale. Dacă această campanie va fi un eşec, noi vom fi consideraţi vinovaţi. Eu cred că problema a fost tratată cu superficialitate de autorităţile centrale, chiar dacă în această etapă ar urma să fie vaccinate, la nivel naţional, peste 5 milioane de oameni. Eu am acordat întotdeauna sprijin în această perioadă grea, dar nu cred că este corect ca cei de la nivel central să se spele pe mâini şi să ne lase numai în sarcina noastră această problemă. Eu sprijin orice efort ce vizează combaterea pandemiei, dar vreau să o fac legal”, a mai spus Popa.

În Săcele vor activa două centre de vaccinare, la Policlinica Municipiului – Dispensar TBC (Aleea Episcop Popeea nr. 20) şi la  Centrul de Zi (B-dul George Moroianu nr. 17). De asemenea, la Săcele vor fi vaccinaţi şi locuitorii din Tărlungeni şi Budila.

Vaccinarea din 15 ianuarie, incertă.

Mihai Cîmpeanu, primarul municipiului Codlea a semnalat problema lipsei unui cadru legal în vederea organizării centrelor de vaccinare.

„Vaccinarea ar trebui să înceapă vineri, dar primarii nici nu ştiu ce au de făcut. Nu avem un cadru legal. Ni se spune că trebuie să angajăm medici, dar nu avem temei legal pentru a face acest lucru. La Codlea eu pot să amenajez centrele, dar cum angajez medicii? Cei de la Direcţia de Sănătate Publică Braşov spun că nu se pot ocupa de angajări, ci se ocupă de supraveghere şi control. Noi nu avem un cadru legal pentru a angaja medici, pentru că un centru de vaccinare nu are personalitate juridică. O soluţie ar fi fost să ni se aprobe angajarea medicilor şcolari, pentru că oricum avem deficit, iar pe aceştia să îi detaşăm apoi la centrele de vaccinare”, a declarat primarul din Codlea.

Acesta a mai menţionat faptul că pe parcursul discuţiilor la Prefectură „mai mulţi primari au ridicat problema legalităţii cheltuielilor. Ce fac dacă vine Curtea de Conturi? Cred că este o problemă de la centru, care nu a fost gestionată corect. Nu cred că din 15 ianuarie vaccinarea va începe la capacitatea anunţată în toată ţara”, a mai spus Cîmpeanu.

Finanţare asigurată doar de către „primăriile gazdă”

Conform acestuia, centrele urmează să primească finanţare doar de la „primăriile gazdă”, chiar dacă deservesc mai multe localităţi.

„Dacă primarul oraşului Ghimbav vrea să aloce bani pentru centrul de la Codlea, la care este arondată această localitate, nu poate, pentru că nu are cadrul legal. Şi vorbim despre sume foarte mari, mai ales pentru plata personalului”, a încheiat Cîmpeanu.

În Codlea vor fi două centre de vaccinare, unul în sala de sport a Şcolii Gimnaziale nr. 2 şi celălalt în sala de sport a Şcolii Gimnaziale nr. 3. La Codlea, vaccinul va fi asigurat şi locuitorilor din Ghimbav, precum şi cei din Dumbrăviţa şi Vulcan.