,,Cugireana” avea 18-20 de vagoane supraetajate și aducea zilnic pe ruta Teiuș și Cugir peste 7.000 de navetiști. Primul tren a oprit în 1906, după finalizarea construcției Cugir-Șibot.

”Până în momentul de faţă nu a existat o iniţiativă de transformare a sa într-un muzeu, însă este o idee pe care o putem analiza. Proprietatea acestor trenuri este a Ministerului Transporturilor și probabil că de aici ar trebui pornit. Să vedem dacă sunt de acord să cedeze din garniturile fostei Cugireana pentru a crea un tren-muzeu” a spus Adrian Teban pentru ziarul Libertatea.

Peste 7.000 de navetiști foloseau celebra garnitură ,,Cugireana”

În perioada 1986-1989,  trenul avea între 18-20 de vagoane. Pentru a intra în gară, trenul se  fracționa în două deoarece era prea lung.

De asemenea, trenul de pe ruta Teiuș-Cugir și retur era și supraetajat. Mai bine de 20 de ani a circulat la Cugir și simultan ,,Cugireana” și ,,Sibiana”( pe ruta Cugir-Sibiu).

Trenul era pur și simplu invadat de muncitorii care ieșeau de la schimbul 1, 2 sau 3 de la Uzina Mecanică din Cugir. În acea perioadă, peste 18.000 de oameni lucrau la uzină.  Peste 7.000 de navetiști din zone precum Alba, Blaj, Aiud,  și Ocna Mureș foloseau trenul.

„Cred că nu este om care a locuit sau a muncit la Cugir să nu aibă amintiri legate de Cugireana – spunea, în urmă cu doi ani, și o localnică din Cugir. Eu îmi amintesc că urcam uneori în ultimele vagoane şi când coboram nu vedeam partea din faţă a trenului. (…) Uneori era atât de aglomerat încât simţeai bătăile inimii celui care stătea lângă tine. Bărbaţii încingeau nişte jocuri de «filcău» (joc de cărţi) şi peste tot se râdea şi oamenii erau plini de viaţă. Erau alte vremuri pe care cei care nu le-au trăit cred că nu le-ar putea înţelege”, a spus primarul Teban.

Cugireana și-a încetat activitatea la un secol de existență

În 1 noiembrie 2006, calea ferată Șibot-Cugir a fost concesionată de către o firmă particulară. Astfel, faimoasa garnitură ,,Cugireana” și-a încheiat activitatea după un secol.

În 1 martie 2018 CFR  a renunțat la cele patru curse între Teiuș și Cugir,respectiv trenul Regio 2491, 2492, 2493 și 2494.

Cel mai lung tren din Europa  și cea mai longevivă rută de navetiști din România ar putea deveni muzeu.