În afara lucrărilor pentru Aerogară, care sunt aproape finalizate, pe Aeroportul Internaţional Braşov se lucrează intensiv la montarea sistemului de balizaj şi a altor sisteme de semnalizare.

Actualmente, lucrările contractului încheiat de Consiliul Judeţean Braşov cu Asocierea Electrogrup – Electroprecizia AG SRL, sunt finalizate în proporţie de 90%, în condiţiile în care termenul limită este stabilit pentru luna martie 2021.

Controlat prin touchscreen

Fără doar şi poate, balizajul de pe Aeroportul Internaţional Braşov este cu siguranţă o premieră pentru ţara noastră.

„Aeroportul dispune de primul sistem de balizaj cu lămpi pe sistem LED din România, ceea ce asigură o fiabilitate mai mare în funcţionare şi un consum redus de curent. Ne bucurăm că putem fi deschizători de drumuri în ceea ce priveşte funcţionalizarea acestui tip de sistem de balizaj”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Veştea.

Potrivit acestuia, sistemul de balizaj urmează să fie controlat printr-un echipament de tip touchscreen, care va include comenzi separate pentru fiecare segment de lumini în parte.

„Aeroportul nostru, care va fi al treilea la nivel naţional din punctul de vedere al lungimii pistei şi al dimensiunii terminalului, va dispune de tehnologii de ultimă generaţie pe toate componentele sale”, a continuat Veştea.

Fiecare manevră a sistemului de balizaj va avea comandă proprie

În afară de asigurarea unor repere vizuale piloţilor, lămpile care alcătuiec acest sistem de balizaj mai au rolul de a delimita pista şi suprafeţele de mişcare aeroportuară. Aşadar, amplasamentul de la Ghimbav se bucură nu doar de lămpi încasate în pistă, ci şi de lămpi supraterane, care completează perimetrul pistei de decolare-aterizare, al căii de rulare şi al platformei pentru îmbarcare şi debarcare.

Concret, directorul Direcţiei Implementare Aeroport din CJ Braşov, a ţinut să explice exact în ce constă sistemul de faţă.

„Există mai multe tipuri de echipamente, respectiv lămpile de prag de pistă – care semnalizează începutul şi finalul pistei, lămpile din zona de contact – care semnalizează zona optimă în care avionul trebuie să aterizeze, luminile axiale – care ghidează aeronava la rulajul pe pistă, luminile de buzunar de pistă, luminile de capăt de pistă, luminile de baretă stop, de buzunar de întoarcere şi de cale de rulare.

Toate aceste lămpi sunt comandate independent, pe fiecare directivă de aterizare. Ele au lumini cu intensităţi variabile şi culori diferite, în funcţie de specificul şi utilitatea acestora”.

Complexitatea firului director

Firul director, compus din două rânduri de piloni montaţi pe o distanţă de 900 de metri, cu bare orizontale din 300 în 300 de metri de la pragul pistei, este instalat dincolo de capătul pistei de faţă.

„Firul director este un element foarte important pentru ghidarea piloţilor aeronavelor pe timp de noapte şi în condiţii de vizibilitate scăzută. El ajută echipajul să se axeze pe direcţia pistei şi oferă indicaţii vizuale privind distanţa până la pragul pistei. Lămpile amplasate pe stâlpii din cadrul firului director compun planul luminilor.

Înălţimea stâlpilor şi direcţia în care sunt orientate lămpile sunt calculate în aşa fel încât, văzută de sus, imaginea să formeze un plan continuu, un covor de lumini care să nu orbească piloţii şi să asigure ghidarea în condiţii de vizibilitate scăzută”,  a mai spus Alexandru Anghel.

După încheierea lucrărilor se va face o verificare din zbor a modului cum funcţionează sistemul de balizaj.

După finalizarea lucrărilor se va efectua o verificare din zbor pentru a se observa modul de funcţionare a noului sistem de balizaj