Cele două instituții au dat deja amenzi, însă, românii trebuie să înțeleagă procesul prin care situația poate fi remediată.

Totul s-a întâmplat în contextul liberalizării pieței energetice. Autoritățile au recunocut că a fost un eșec total.

“Această creștere se explică prin faptul că de la 1 ianuarie 2021, majoritatea clienților casnici de electricitate au trecut în serviciul universal, un serviciu care a venit cu niște prețuri foarte mari. Estimam în luna decembrie, că acestea pot să fie cuprinse între 15-26%, luna februarie BNR-ul și Institutul Național de Statistică a confrmat că a fost 18% în medie. Deci, practic, elementul care a făcut ca să atingem această poziție fruntașă se datorează trecerii majorității consumatorilor casnici în acest serviciu universal, un serviciu care are niște prețuri mult mai mari, atât față de prețurile care erau până la 1 ianuarie 2021, cât și față de prețurile din piața liberă ”, a explicat la Antena3, Dumitru Chisăliță, președinte al Asociației Energia Inteligentă.

Ce trebuie să faci pentru recalcularea facturilor la energie

Deși nu este o procedură rapidă, există o metodă de recalculare a facturilor la energia electrică, mai ales pentru cei care nu și-au exprimat opțiunea să treacă la sistemul universal.

Se poate formula o cerere de valoare redusă în instanță sau se poate sesiza direct Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. Se poate dispune returnarea diferenței dintre consumul real și cel achitat standard.

Soluția e la Ministerul Energiei

În fapt, soluția e la Ministerul Energiei. Ministrul Virgi Popescu a sesizat că sunt companii care încalcă regulile, dar și că legea le premite să aplice astfel de tarife. Deocamdată, a anunțat doar controlae și amenzi, nu și schimbarea legislației.

Românii știu prea puține despre liberalizarea pieței energetice

Liberalizarea pieței a început de la 1 ianuarie 2021.  În mod normal,  clienții casnici ar fi trebuit să se orienteze  spre cele mai  avantajoase  oferte de la furnizori. ANRE nu mai stabilește preţurile pentru consumatorii casnici. Acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se numesc preţuri de serviciu universal. Consumatorii ori rămân cu actualele contracte, la preţuri de serviciu universal, care cresc cu 13-26%, ori  încheie alte contracte în piaţa liberă.