Primarul Municipiului Cluj – Napoca, Emil Boc, a semnat încă din aprilie 2020 contractul pentru elaborarea studiilor necesare realizării trenului metropolitan şi metroului în Cluj. Licitaţia a fost câştigată de asocierea italo – franco – română SWS Engineering Spa (Italia) – Systra (Franţa) – Metrans Engineering.

Valoarea totală a ambițiosului proiect este de 5,66 miliarde lei (aprox. 1,15 miliarde euro) și durata de realizare a acestuia este estimată a fi de 84 de luni. Metroul este prevăzut să fie funcțional din centrul municipiului Cluj-Napoca până în localitatea Florești și este prevăzută în etapa a doua extensia acestuia înspre localitatea Gilău. Utilitatea lui intraurbană va fi însoțită de o accesibilitate a pasagerilor către aeroport printr-o legătură directă cu trenul metropolitan.

Capacitatea de transport în orele de vârf pe coridorul est-vest de-a lungul zonei de studiu se estimează că va fi, față de maximum 3.500 călători pe oră şi sens în prezent, de 11.000 până la maximum 34.200 de călători pe oră şi sens după punerea în funcţiune a proiectului. Modernitatea acestor proiecte este dublată de obiective tot mai adorate de către cetățeni și vizate de către edili: cel de Smart City și de Green-City ( deoarece poluarea în cel de-al doilea oraș ca mărime din România, care în momentul de față este considerabilă, se va reduce simțitor când aceste proiecte vor deveni funcționale). Orașul Cluj-Napoca este orașul cu cea mai dinamică creștere a populației din România, orașul devenind atractiv și credibil din foarte multe puncte de vedere.

„Doresc să felicit pe această cale Primăria Municipiului Cluj-Napoca pentru inițiativă și determinare și, totodată, să o asigur de tot sprijinul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor în ceea ce reprezintă, practic, o nouă abordare față de infrastructura de transport, și anume implicarea administrației locale în pregătirea, implementarea și operarea acestui tip de proiecte” a declarat dl. Lucian Bode, Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

În căutarea echilibrului și a reinventării, capitala Transilvaniei mizează pe aceste proiecte îndrăznețe fiind conștientă că acestea îi vor aduce liniște și spații verzi în zonele centrale, o fluidizare considerabilă a traficului și ,posibil, după pandemie, mulți turiști care o vor aprecia la adevărata ei valoare istorică și arhitectonică.