Peste 20 000 de persoane au cerut amânarea ratelor la creditele pe care le-au contractat. În prezent, mulți dintre ei sunt nevoiți să negocieze din nou cu băncile deoarece situația financiară tot nu le permite plata acestora. Cererile de amânare sunt pentru persoanele ale căroro venituri au fost afectate de pandemie.

„În momentul în care avem vreo problema, s-au redus veniturile, s-a separat familia și nu mai avem aceleași venituri, primul lucru este să mergem la banca și să vedem ce soluție se poate găsi.” a explicat, la Antena 3, Irina Chiţu, analist economic.

Cum poți amâna ratele la bancă. Analiștii economici spun la ce să fii atent

Procedura de amânare a creditelor se face pe baza unei cereri. În maximum cinci zile, banca oferă un răspuns. Dacă este nefovarabil, mai există o posibilitate de a contesta această decizie.

„Există refinanțare, rscadențare, reeșalonare. Și băncile își doresc să își recupereze banii până la sfârșit.  Atunci oferă, ori o perioadă de grație, ori aceste reeșalonări de credite. Este important  pentru acesteasă se păstreze relația contractuală.

Dacă ne ducem către bancă, să ne ducem cu această cerere în scris sau pe email, pentru că banca este obligată în 30 de zile să ne răspundă.

Dacă nu ne răspunde, sau dacă ne-a răspuns și nu am fost mulțumiți cu această soluție, sau nu avem încredere, consumatorii pot merge la Centrul de Soluționarea Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB). Acolo există o cerere ușor de completat online, cu problema pe care o au.” a mai explicat analistul,la sursa menționată.

Lucrătorii HoReCa, cei mai afectați de pandemie

Cele mai multe solicitări de amânare a ratelor bancare le-au formulat angajații din HoReCa. Evoluția pandemiei nu le-a permis să aibă o viziune clară asupra reluării totale a activității.

Pe de altă parte, băncile, spun că întârzierea prea mare a plăților va conduce la lipsa de lichidități și pe viitor nu vor putea oferi credite.