Luni seara, a avut loc dezbaterea publică online cu privire la modul de atribuire a locurilor de parcare din Cluj-Napoca. Cu această ocazie, problemele clujenilor cu privire la acest aspect nu au întârziat să iasă la iveală.

În cadrul acestei consultări, au participat alături de clujenii direct interesaţi de problema locurilor de parcare, viceprimarul Dan Tarcea şi consilierul local USR-PLUS, Radu Boloveschi.

Potrivit localnicilor, parcarea autoturismelor pe trotuare, carosabil sau spaţii verzi, aceasta fiind interzisă prin lege, reprezintă problema principală cu care se confruntă majoritatea clujenilor.

Tolerarea parcărilor neregulamentare la Cluj, cauza din centrul problemei

Întrebat ce anume a condus la problema de faţă, consilierul local USR-PLUS, Radu Boloveschi, a declarat pentru EvzT următoarele:

„Sunt mai multe cauze. Una ar fi creşterea populaţiei în Cluj-Napoca odată cu creşterea nivelului de tai care permite cetăţenilor să-ţi achziţioneze maşini. Apoi, sunt cartierele de blocuri vechi care nu au fost prevăzute cu locuri deparcare suficiente pentru nevoile actuale, iar în cartierele de blocuri noi, din păcate, apare problema locurilor de parcare pentru că sunt două fenomene:

Unul, unele blocuri nu au acele locuri de parcare obligatorii care ar trebui să le aibă prin construcţie şi chiar cetăţenii au observat acest lucru.

Faptul că sunt blocuri care nu au numărul minim de locuri de parcare pe apartament, sau sunt cetăţeni care preferă să îşi cumpere un apartament fără un loc de parcare, chiar dacă au maşină, să parcheze neregulamentar şi aşa ajungem cumva la cauza care din câte observăm noi şi cetăţenii, este tolerarea parcărilor neregulamentare pe trotuare şi pe spaţii verzi.

Este o problemă destul decomplexă dar, revenind la ce cauzează, avem cetăţeni care au abonamente de parcare, abonamente de parcare pentru locurile de la primărie fiind între 50 şi 150 de lei pe an, în funcţie de zonă, ceea ce este un preţ destul de mic care încurajează mai mult deţinerea unei maşini decât încercarea de a găsi soluţii alternative.

De asemenea, sunt cei cu locuri de parcare la privat. Adică în blocurile noi unde sunt locuri de parcare care sunt vândute cu 3.000-15.000 de euro fiecare, foarte puţini îşi ca pe lângă apartament să îşi mai cumpere şi un loc de parcare şi atunci preferă să parcheze neregulamentar. Aşa ajungem la marea proporţie de cetăţeni, cei care parchează neregulamentar. În Cluj sunt aproximativ 180.00 de maşini şi doar 45.000 de locuri de parcare”

EvzT: Cum anume se poate rezolva problema de faţă?

Dorind să aflăm care anume sunt iniţiativele pentru rezolvarea problemei parcărilor, domnul Boloveschi a subliniat că:

„Aicea trebuie să ne uităm la alte oraşe care au avut şi ele aceleaşi probleme, poate acum 30-40 de ani, precu oraşe din Europa, dar şi din afara Europei. Din păcate, dacă construieşti mai multe parcări, mai multe străzi sau străzi mai late, cetăţenii vor continua să aibă maşini, iar atuncea, măsurile sunt de descurajare a deţinerii şi folosirii unei maşini care se poate face şi prin încurajarea folosirii mijloacelor de transport în comun.

Aici vorbim de autobuze, de biciclete, de transport alternativ. Din păcate dacă în acelaşi timp persoanele nu sunt descurajate să deţină o maşină şi este tolerat parcatul pe trotuar şi practic, tu nu ai niciun cost pentru că foloseşti maşina aceea, nu se prea poate rezolva nimic.

Aşadar, măsurile ar fi o zonă de congestie, cum este în Londra sau în alte oraşe, poate o rovinietă pe centru sau o rovinietă pe zona oraşului, pentru că dacă facem transport în comun şi nimeni nu-l foloseşte, din păcate este o investiţie ineficientă şi autobuzele vor sta în acelaşi trafic ca şi maşinile.

Au mai fost nişte sugestii ca apartamentele să fie vândute cu loc de parcare incluse, dar şi aicea este discutabil pentru că poate nu toată lumea vrea să îşi achiziţioneze o maşină.

Deci ar fi metodele de descurajare prin motivaţia plăţii, ori printr-un tarif, printr-o creştere a preţului locului de parcare, o creştere a preţului folosirii maşinii în interiorul oraşului. Nu zice nimeni că dacă stai în afara Clujului, în satele de lângă, să nu ai o maşină.

Acolo unde nu există problema traficului nu ai de ce să o taxezi, dar în Cluj există problema şi a traficului şi a parcării, deci a spaţiului public care este ocupat de maşini şi cumva trebuie să se asigure echitate pentru ceilalţi cetăţeni care în cazul ăsta, cei cu copii sau persoanele cu dizabilităţi nu pot folosi trotuarele.

E o problemă care e ca un cerc vicios. Din cauză că nu pot să merg pe trotuar cu copii sau cu fotoliul rulant, atunci voi folosi maşina. Deci, maşina este folosită din ce în ce mai mult pentru că spaţiul pietonal e din ce în ce mai puţin.

Aşadar, ca soluţie asta vedem noi. Odată cu acea centură metropolitană, teoretic, nimeni nu va mai fi obligat să treacă prin Cluj. Poate să intre pe centură ca să ocolească Clujul, dacă are de venit în Cluj poate să folosească transportul public.

Vor fi necesare acele parkinguri la intrarea în oraş din toate părţile. Parkinguri de mii de locuri unde să se poată lăsa maşina, iar de acolo să se poată lua un autobuz. Cam asta vedem în alte ţări că se practică.

Să vi cu maşina în centru este un lux. Este o necesitate? Da pentru serviciile de urgenţă, salvări, poliţie, pompieri, pentru taxiuri, pentru situaţii ocazionale. Dar să aibă toată lumea acces indiferent de nevoie, se crează şi blocajul în trafic şi pouarea aerului care la rândul ei afectează populaţia şi implicit, ocuparea spaţiului public.”

EvzT: Concret, ce fac autorităţile din Cluj?

Una peste alta, autorităţile sunte nevoite să intervină în forţă, iar în acest sens, consilierul USR-PLUS a menţionat că:

„Acestea construiesc parkinguri în cartiere şi încearcă să rezolve problema cel puţin în cartierele vechi. Astfel, maşinile sunt scoase de pe trotuare, din spaţiul public şi le bagă în parkinguri. În acelaşi timp trebuie lucrat şi la politica de preţuri, pentru că dacă construieşti parkinguri şi va fi foarte ieftin să ţi maşina acolo, o vei ţine şi o vei şi folosi în interiorul oraşului.

Mai este proiectul de centruă, care teoretic, va scoate o parte din traficul din oraş, pe centură. Dar acesta nu va rezolva, cel puţin, problema parcărilor.

Din cauză că oraşul este unul foarte dinamic, cu o populaţie tânără, cu foarte mulţi chiriaşi şi foarte multe persoane din afara oraşului care vin cu maşina fără să fie obişnuiţi să cunoască transportul în comun, să îl folosească, poate vin din oraşe care nu au un transport public la fel de bine dezvoltat, autorităţile lucrează la dezvoltarea transportului public.

Evident, mai este loc de îmbunătăţit. Sunt cartiere din care nu poţi să ajungi dintr-un cartier în altul cu autobuzul, sau sunt zone care nu sunt aşa bine deservite de transport public, iar acolo se mai poate de asemenea lucra.”

EvzT: Cum sunt repartizate parcările?

Repartizarea parcărilor pare că se face după modelul, primul venit, primul servit, ceea ce irită pe tot mai muţi clujeni. Cu privire la acest aspect, domnul Boloveschi a avut următoarele de spuss:

„Aicea, din câte ştiu eu sistemul este următorul: cei care au locuri de parcare, abonamente, pot să şi-l prelungească pe baza talonului maşinii prin secţia ITP-ului, iar cei care nu au locuri de parcare pot să depună o cerere online în prima zi lucrătoare a anului, începând cu ora 08:00. Aici apare însă problema, din câte înţelegem noi, a sistemului primul venit, primul servit.

Se depun nişte cereri, se aşteaptă undeva între 3 şi 6 luni, pentru că cei de la parcări în primele trei luni din an reînoiesc abonamentele celor care au abonamente şi abia apoi redistribuie locurile goale.

Adică, din cele 45.000 de locuri pe care Primăria le-a menţionat că sunt, poate într-un an se eliberează 2.000-3.000, din cauză că oamenii se mută, numai au maşină, îşi vând maşina şi renunţă  la locul de parcare şi atunci, să zicem acele destul de puţine locuri care se eliberează sunt redistribuite celor care au depus o cerere.

Este un proces care din pacate, prin ideea de primul venit, primul servit toată lumea se îngrămădeşte şi chiar dacă este online, tot apar disfuncţionalităţi.”

EvzT: Aşadar, consideraţi faptul că sistemul ar trebui schimbat?

Având în vedere situţia prezentată, am vrut să aflăm care este concret opinia domnului consilier cu privire la sistemul de atribuire al parcărilor. Astfel, întrebat dacă acesta consideră necesară schimbarea sistemului, domnul Boloveschi a răspuns:

„Da, cred că ar trebui schimbat. Chiar şi cetăţenii au observat lucrul ăsta. Să se propună un sistem mai transparent, să se ştie pe ce principiu se distribuie aceste locuri, unde apar locurile, dacă are rost să depui o cerere, sau nu are rost.

Deci suntem în sistemul acesta care poate pentru cei din Primărie le este foarte clar ce şi cum, dar pentru consumatori, pentru cetăţeni, ei primesc un răspuns după câteva luni că au primit sau nu au primit loc de parcare, iar dacă nu primeşte loc de parcare, există altă alternativă şi alternativa este să parcheze neregulamentar, aşa cum mulţi o fac. Cam acolo  suntem. Problema este foarte delicată”, a conchis Radu Boloveschi.

Viceprimarul Oláh Emese: „Avem obligaţia să asigurăm mijloace de transport, sigure”

Cu privire la subiectul de fţăă, viceprimarul Oláh Emese a declarat pentru EvzT faptul că:

„La precedenta modificare a regulamentului de  atribuire a abonamentelor de parcare, s-a propus ca şi obiect de activitate, inclusiv pentru prelungirea abonamentelor, ca pe talon la utilizator să apară persoana fizică. Ori acest lucru este mai greu de realizat pentru că trebuie schimbat şi certificatul şi talonul şi am fost semnalaţi că cei care au început deja să facă aceste demersuri au programare la Poliţie, abia în martie.

Cetăţenii au venit cu mai multe propuneri, respectiv de a şterge în totalitate obligativitatea de a înscrie în talon ca şi utilizator persoana fizică. Au venit cu tot felul de propuneri în ceea ce priveşte stoparea parcărilor pe trotuare, iar în februarie se va promova modificarea regulamentului. Dacă bine ţin eu minte, până în 2 februarie este în dezbatere publică.

Problema parcării în Cluj-Napoca ştim cu toţii că este mai complicată. Singura soluţie este ca cel puţin în centru să nu mai folosim autovehiculele personale.

Tocmai de aceea avem noi obligaţia să asigurăm mijloace de transport, sigure, comode şi mijloace de transport alternative.