Noile exproprieri au ca ţintă terenurile de pe traseul căii ferate cap Y – Bârzava – Gurasada. Recent Ministerul Transporturilor a pus la dispoziţie un proiect de Hotărâre de Guvern care are ca scop preluarea de către stat a unor parcele necesare modernizării căii ferate de la Ghioroc şi până la Gurasada, în judeţul Hunedoara.

„La momentul realizării Proiectului Tehnic, față de traseul propus inițial la faza Studiului de Fezabilitate, a fost necesară modificarea nivelului superior al șinei, astfel, în zona tunelurilor, nivelul de acoperire modificându-se, apărând necesitatea unor suprafețe suplimentare de expropriat.

Proiectul tehnic a fost supus spre analiză și a fost avizat de către Consiliul Tehnico-Economic al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. De asemenea, a apărut necesitatea identificării unor suprafețe suplimentare de expropriat, în vederea relocării rețelelor de utilități, identificate ulterior finalizării proiectului tehnic, care interferează cu amplasamentul proiectului.

Toate suprafețele suplimentare identificate vor fi expropriate în vederea finalizării lucrărilor proiectate la momentul elaborării Proiectului Tehnic, proiect realizat în conformitate cu soluția din Studiul de Fezabilitate.

Astfel, imobilele suplimentare necesare continuării lucrării de utilitate publică, de interes naţional, vor face obiectul unor noi Decizii de expropriere. Procedurile de expropriere aplicabile sunt cele prevăzute de Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional”, se arată în proiectul de Hotărâre de Guvern.

Suprafeţele mici de teren nu sunt vizate în această ultimă etapă. În total, se vor înregistra exproprieri la un număr de 32 de parcele de pământ care însumează o suprafaţă de două hectare, dintre care 25 din suprafeţe sunt pe teritoriul judeţului Arad, respectiv, comunei Bata, iar şapte sunt pe raza teritorială a comunei Bârzava.

Tot fără bani

Din nefericire, pentru proprietarii celor două comune, banii pentru terenurile expropriate de Ministerul Transporturilor nu au fost achitaţi de stat. Concret, este vorba despre exproprierile din 2017.

„Proprietarii de terenuri, care au rămas fără pământ în urma exproprierilor din 2017, nu au primit nici în ziua de astăzi niciun ban de la stat. Modernizarea căii ferate îşi urmează cursul, dar locuitorii din comunele prin care trece încă aşteaptă despăgubirile. O parte din vină ar fi şi a oamenilor, care nu au toţi documente de proprietate pe terenuri.

Pe de altă parte, cea mai mare vină o poartă cei de la Ministerul Transporturilor, care ne-au asigurat că vor veni în teritoriu şi vor sta de vorbă cu oamenii afectaţi de aceste exproprieri. Vorbim aici despre oamenii din toate comunele prin care trece calea ferată.

Au trecut trei ani, dar nu a mai venit nimeni. Asta deşi i-am tot chemat. Aşa că oamenii îşi cam pierd speranţa că vor primi despăgubiri pentru terenurile expropriate de către stat”, a declarat Gabriel Faur, primarul comunei Bârzava.