După sărbătorile iarnă, Primăria Oradea își dorește să dea startul lucrărilor, care vor însemna cel puțin doi ani de deranj, la finalul cărora prioritate pe cele două bulevarde vor avea tramvaiele, bicicliştii şi pietonii. De asemenea, proiectul prevede ca iluminatul stradal să fie unul inteligent, iar toate cablurile vor fi îngropate în pământ.

Au existat chiar discuții aprinse în privința proiectelor edilului de atunci, Ilie Bolojan, deoarece există în apropierea bulevardelor principale câteva zeci de vile și case care urmează conform unor planuri complementare acestui proiect să fie demolate și proprietarii lor vor trebui să fie despăgubiți la un anumit preț. Primăria a pregătit reabilitarea bulevardelor Nufărul şi Cantemir de peste doi ani, dar abia în primăvară a câştigat finanţarea nerambursabilă de 10 milioane de euro. Prin proiectul intitulat „Creşterea mobilităţii urbane din zona Nufărul – Cantemir”, municipalitatea îşi propune să reducă emisiile de carbon, adică poluarea provocată de traficul rutier și fluidizarea la intrarea și ieșirea din oraș dinspre Cluj-Napoca. În atingerea dezideratului autoritățile trebuie, în paralel, să convingă orădenii că în loc să se deplaseze cu maşina, e mai bine să folosească tramvaiele OTL, să pedaleze sau să meargă pe jos. De menționat însă că prețul la biletul de tramvai este cel mai mare din țară la Oradea.

„În primul rând, acest proiect va duce la creşterea vitezei de deplasare a tramvaielor. Ca să-i faci pe oameni să circule cu transportul în comun, trebuie să măreşti viteza”, a încercat să fie cât mai convingător primarul Florin Birta.Viteza tramvaielor se estimează că va creşte la circa 30 km/h, de la circa 15-17 km/h cât este în prezent, pentru că liniile de tramvai vor fi refăcute, iar în fiecare intersecţie garniturile vor avea prioritate. Liniile de tramvai vor fi înierbate, pe o suprafaţă totală de 18.000 de mp.

În cadrul proiectului, şoseaua lungă de 2,6 kilometri va fi modernizată. „Vom lucra sub trafic, este clar că va fi un deranj”, a spus primarul Florin Birta. Finalizarea lucrărilor de asfaltare va oferi şoferilor tot câte două benzi pe sens, dar pe direcţia spre centru, pe o bandă vor avea prioritate autobuzele OTL. Proiectul include şi eliminarea tuturor locurilor de parcare din zona cuprinsă între linia de tramvai şi blocuri, spațiul fiind dat în totalitate pietonilor și bicicliștilor. „Vor fi montaţi stâlpi inteligenţi, cu becuri LED şi intensitatea luminii reglabilă”, a mai dezvăluit Florin Birta. Pe lângă senzorii care vor „şti” când se întunecă şi vor aprinde becurile, fiecare stâlp de iluminat va avea echipamente Wi-Fi, care vor alimenta cu internet camerele de supraveghere. De asemenea și semafoarele vor fi ”inteligente”.

Licitația adjudecată de Primăria Oradea pentru suma de 50.3 milioane de lei ( peste 10 milioane de euro) pentru Drumuri Bihor, Trameco și Drum Asfalt, conferă acestor constructori termenul de 20 de luni până la finalizarea lucrărilor.