Conform datelor centralizate de Hospitality Culture Institute, piaţa de profil care cuprinde activitatea de restaurante standard, fast-food, cafenele, cantine, pub-uri şi supermarketuri nu va mai fi influenţată doar de evoluţia pandemică, ci şi de o serie de factori pozitivi care ţin şi de strategia de business.

„Antreprenorii şi investitorii din industria ospitalităţii s-au adaptat şi găsesc în fiecare lună metode noi de a-şi ţine business-urile în picioare. Sectorul HoReCa se pregăteşte pentru o revenire cu adevărat în V în 2021, punctul de jos fiind iarna aceasta. Industria ospitalităţii nu poate să scadă mai jos de atât, acesta reprezentând, în acelaşi timp, un moment ideal pentru cei ce doresc să investească în sector. Principalii vectori de creştere ai pieţei de food service în 2021 vor fi dezvoltarea delivery şi take-away şi deschiderea interioarelor şi a restaurantelor hotelurilor care au fost închise 6 luni, anul acesta”, a declarat Florin Maxim, fondator al Hospitality Culture Institute.

Sectorul de livrări reprezintă, în acest an, 50% din totalul pieţei de food service, faţă de doar 10% cât se consemna în 2019. Calculele realizatorilor cercetării arată că, în 2021, ponderea va fi de 30%, în contextul în care celelalte sectoare de activitate vor creşte ca pondere.

Efectele pandemiei

Potrivit Hospitality Culture Institute, criza a împărţit jucătorii din industrie în trei categorii: antreprenorii care s-au luptat să-şi ţină brandul în piaţă şi în permanent contact cu consumatorii, identificând soluţii şi oportunităţi de vânzare, investitorii pe care iarna i-a luat prin surprindere şi care nu vor reuşi să redeschidă în primăvara viitoare, pentru că au consumat toate resursele de voinţă şi bani, dar şi antreprenorii care au închis operaţiunile la începutul pandemiei şi care vor deschide în 2021 sub alt brand, o formulă nouă şi care vor reprezenta pepiniera pentru noua HoReCa.

În viziunea realizatorilor analizei de piaţă, marii câştigători ai crizei vor fi restaurantele mici, „love brandurile” care s-au reinventat şi au trecut la take-away şi delivery şi care vor câştiga cu 30-40% mai mult decât înainte de criză, dar ca profitabilitate, nu în funcţie de cifra de afaceri.

Hospitality Culture Institute a lansat ediţia a IV-a a cercetării naţionale de food&drinks service şi ediţia a II-a a celui mai mare studiu pe domeniul turismului din România şi sindicalizează cele două studii până pe data de 15 decembrie 2020.

Cercetările se vor realiza în cinci oraşe din România (Bucureşti, Timişoara, Cluj, Iaşi şi Braşov), cu peste o mie de interviuri telefonice, potrivit Agerpres.