În urmă cu o săptămână, Ministerul Finanţelor a publicat pe site proiectul de ordonanţă de urgenţă ce vizează decontarea directă obligatorie între asigurătorii de RCA.Îngrijorată din această cauza Federaţia Operatorilor din Transport din România(FORT), a transmis un comunicat.

În cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară – ASF, a fost pregătit un proiect de ordonanţă de urgenţă, spun transportatorii. Efectul acesteia se va resimţi în tarifele de primă RCA, atât la nivelul persoanelor fizice, cât şi la cele juridice. Tarifele RCA vor exploda pe fondul apariţiei unei noi ordonanţe de urgenţă. Proiectul acestei ordonanţe, ce se referă în principal la introducerea obligatorie a decontării directe în poliţa RCA. Ordonanța ar apărea într-un context total neprielnic din punct de vedere al pieţei asigurărilor. Aceasta va conduce, în fapt, la o creştere necontrolată a tarifelor de primă spun transportatorii.

FORT explică cum funcţionează decontarea directă: dacă avem un accident între două vehicule, asigurătorul vehiculului păgubit (A) va plăti către clientul său o despăgubire, iar apoi va deconta către asigurătorul vehiculului „vinovat” (B) această sumă de bani.

Cum afectează întroducerea decontării directe în poliţa RCA tarifele

„De ce vor creşte tarifele? Dacă asigurătorul A are garanţia că orice sumă plătită cu titlu de despăgubire va fi recuperată de la asigurătorul B, nu va mai avea nici un interes să controleze valoarea acestei despăgubiri. Deoarece majoritatea acestor despăgubiri se achita direct unităţilor de reparaţii, acestea vor putea factura orice şi oricât”, explică FORT.

Conformt comunicatului, însuşi procesul de decontare directă va anihila orice încercare a unor asigurători de a controla costul despăgubirilor. Aceste majorări vor conduce imediat la majorări ale primelor de asigurare, pentru că asiguratorii nu o va putea controla.

„Nici un asigurător nu va putea calcula cu exactitate cât de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adică, asigurătorul B nu o să ştie cât de relaxat va fi asigurătorul A în acceptarea unor tarife de manoperă de 800 de lei/oră, adaosuri de 100% la preţul pieselor de schimb sau costuri de 200 de euro pe zi de închiriere a unui autovehicul. De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adică, cele câteva mii de service-uri care facturează în prezent 150 lei pe ora de manoperă şi oferă discount-uri la preţul pieselor de schimb vor o marjă de siguranţă suficient de mare încât să evite pierderi. Iar rămâne oare la acest nivel sau vor adopta tarife majorate de 5 ori?”, se întreabă reprezentanţii FORT.

Cum se vor calcula tarifele asiguratorilor

Prin urmare, asigurătorul B îşi va adăuga la tarif când nu cunoşti exact nivelul acestei marje, această poate fi situată între 0 şi 200 %, conducând astfel la creşterea explozivă a tarifelor de primă. care deja au trecut printr-o creştere în ultimele luni, estimată la o medie de 15% faţă de tarifele din perioada 2019-2020.

„Este limpede că, aşa cum se întâmplă de obicei în România, iniţiatorul proiectului nu a realizat nici un studiu de impact cu toate că Federaţia Operatorilor Români de Transport – FORT a cerut încă din vara anului trecut acest studiu. Un studiu de impact serios realizat ar fi demonstrat existenţa acestor riscuri, descrise mai sus, precum şi un alt mare risc: diminuarea semnificativă a contractelor CASCO”, susţin transportatorii.

În concluzie, FORT solicită intervenţia urgentă a Guvernului pe acest subiect, retragerea proiectului OUG şi dezbaterea în Parlament a tuturor modificărilor necesare legii RCA, „pentru asigurarea unui climat echilibrat şi neafectat de interese de grup respectiv pentru protecţia reală a intereselor asiguraţilor persoane fizice şi juridice”.

Conform proiectului, serviciul de asigurare de decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care aceasta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului. Suma urmând a fi recupată de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.