Datorită eforturilor depuse de Organizaţia Narada, sprijinită de către Petrom, elevii de la Școala Generală Cormaia din Sângeorz-Băi, din judeţul Bistriţa, beneficiază acum de 42 de tablete care au ajuns recent la aceştia.

Povestea copiilor cu „mâini bătătorite de praf, deprinse mai degrabă cu munca decât cu joaca“ a fost expusă de reprezentanţii organizaţiei prin intermediul unui comunicat de presă în care au detaliat acţiunea lor.

Cuvântul organizaţiei

EvzT vă pune la dispoziţie comunicatul integral al organizaţiei, după cum urmează:

Mâini bătătorite și pline de praf, deprinse mai degrabă cu munca decât cu joaca, priviri care trădează oboseală, tristețe și griji prea mari pentru vârste atât de mici – impactul emoțional pe care-l are simpla privire a celor 42 de elevi din Școala Generală Cormaia din Sângeorz-Băi, Bistrița Năsăud este unul extrem de puternic. Sunt copii care provin, în general, din familii numeroase, cu situație materială precară, care locuiesc uneori în case fără curent electric și nicio facilitate care să amintească de secolul în care trăim, copii pentru care educația este un lux pe care abia și-l pot permite.

Această situație a fost mai mult decât evidentă în perioada cât școlile au funcționat online, dar este o realitate dureroasă chiar și după 8 februarie, când instituțiile de învățământ s-au redeschis, însă doar parțial, iar posibilitatea intrării în scenariul cursurilor online este oricând posibilă. Poate o tabletă dăruită să schimbe o viață, să încurajeze un copil să viseze, să evolueze, să descopere perspective noi? În expediția sa în țară, Narada alături de Petrom au aflat ce impact are un astfel de gest asupra copiilor de la o școală din Sângeorz-Băi.

Educația digitală este greu de imaginat pentru multe dintre familiile cu numeroși copii de școală din Sângeorz-Băi. În perioada școlii online, după cum au mărturisit multe dintre acestea, au existat familii unde 7 copii au folosit, pe rând, un singur smartphone pentru a urma cursurile online. Iar pentru că situații de genul acesta nu constituie excepția, ci mai degrabă regula în comunități ca cea din Sângeorz, profesorii au trebuit să predea în două ture pe zi, dublându-și programul, astfel încât fiecare copil să poată participa la orele sale.

O elevă de la Școala Generală Cormaia povestește și ea ce a însemnat în realitate experiența școlii online: a primit o tabletă de la Ministerul Educației și Cercetării, a cărei folosire a împărțit-o cu toți cei opt frați ai săi. Iar o altă realitate, pe care o recunosc atât profesorii, cât și părinții este că în perioada școlii online copiii au lipsit sistematic de la ore ca să muncească la câmp, în gospodărie sau să-și îngrijească frații mai mici. Copilăria acestor micuți înseamnă mai degrabă responsabilități asumate prea devreme și multă muncă decât ani de joacă și de studiu, formare și evoluție pentru împlinirea unui vis.

Expediția Narada și a partenerilor ei în 8 comunități din diferite județe ale țării s-a oprit și la Școala Generală Cormaia din Sângeorz-Băi, Bistrița Năsăud.  42 de tablete au ajuns în mâinile acestor copii, într-o acțiune inițiată de Narada, cu sprijinul profesorilor școlii, Florin Hodoroga, Ana Maria Ureche și Daniela Niculai și finanțată integral de Petrom.

Primul contact cu tablete

Potrivit organizaţiei, până în acest moment o parte dintre copii şcolii Cormaia nu au avut niciodată contact cu un dispozitiv electronic, indiferent că vorbim de smartphone, tabletă sau laptop.

Totodată, alţi şcolari au spus că până la debutul pandemiei aceştia nu ştiau să tasteze pe display-ul unui telefon sau cum să dea zoom sau să folosească diferite aplicaţii.

Pentru unii dintre copiii școlii Cormaia acesta a fost primul contact din viața lor cu un dispozitiv electronic, fie tabletă, fie laptop sau smartphone. Alții au recunoscut că la începutul pandemiei și debutul școlii online nu știau să tasteze pe display-ul unei tablete, să dea zoom sau să folosească aplicații. Tehnologia modernă de învățare, care ar putea transforma școala într-o incitantă aventură a cunoașterii a pătruns greu în comunitatea din Bistrița Năsăud, însă instinctiv copiii au înțeles că o simplă tabletă dăruită poate produce o schimbare în bine în viețile lor.

Pentru o parte dintre elevii din Sângeorz-Băi școala și-a deschis porțile și poate fi frecventată fizic. Însă lacunele din educație cauzate de lipsa dotării cu tehnologia necesară urmării școlii online sunt acum mai evidente ca oricând.

Situația concretă din Sângeorz-Băi demonstrează că pentru urmarea cursurilor remediale, dar și în situația când unele școli vor trece din nou în scenariul roșu, dotarea elevilor și a școlilor cu tehnologie modernă de învățare trebuie să devină o prioritate. Și un lucru la fel de important este faptul că accesul rapid la informație, conectivitatea și interactivitatea cursurilor susținute cu device-uri ale secolului 21 facilitează învățarea și creează posibilitatea deschiderii unor noi orizonturi pentru copiii din mediile vulnerabile. Este exemplul elevilor din Sângeorz-Băi care, după ce au primit tablete prin intermediul Narada și Petrom, și-au exprimat dorința de a învăța în viitor totul despre tehnologie și chiar de a deveni profesioniști în domeniu, IT-iști.