Unul dintre cei mai cunoscuți premianți ai Colegiului Național ”Emanuil Gojdu” și-a împărtășit experiența sa din primul semestru de studenție de la Universitatea din Cambridge. El a spus că: ”nu poți fi printre cei mai buni dacă nu lucrezi mult”.

Șeful de promoție al generației 2020 de la CN „Emanuil Gojdu” Oradea, Horea Silaghi, și-a împărtășit experiența sa din primul semestru, ca student al prestigioasei universități Cambridge.

O experiență care are loc într-o perioadă delicată pentru Marea Britanie, greu încercată nu doar în urma Brexit-ului, ci și ca urmare a pandemiei. Horea Silaghi a sintetizat tranziția liceu – facultate, respectiv România – Marea Britanie. „După ultimele săptămâni din liceu, petrecute pe Microsoft Teams în starea de urgență, după un ultim sunet de clopoțel virtual și un bac distanțat social din starea de alertă, m-aș fi așteptat să accept ideea că parcursul meu academic nu mai poate fi unul obișnuit.

Cu toate acestea, primul trimestru din cele nouă pe care le voi petrece la Universitatea din Cambridge studiind informatica s-a dovedit a fi cel puțin la fel de neobișnuit ca finalul de liceu. Spun acestea, deoarece cu siguranță nu m-aș fi așteptat să îmi încep anii studenției izolat timp de două săptămâni, ca urmare a restricțiilor de călătorie în Marea Britanie. Nu m-aș fi așteptat să nu îmi întâlnesc cei mai mulți dintre colegi și profesori în persoană”, a nuanțat tânărul student.

”Un semestru special”, declară Horea

Horea Silaghi vorbește totuși despre un semestru „special”. „După cele două săptămâni de izolare, am decis să îmi încep trimestrul concentrându-mă pe aspectele pozitive ale acestei perioade și evitând să actualizez constant acea listă pe care toată lumea a făcut-o în pandemie – aceea a lucrurilor pe care le-aș fi putut face, de care m-aș fi putut bucura dacă Covid-19 nu ar fi existat. Privind retrospectiv, nu pot să spun că am reușit 100%, dar cu siguranță că acest mod de a privi lucrurile mi-a permis să profit de locul și perioada specială în care mă aflam.

Universitatea din Cambridge poate fi împărțită în două moduri: pe departamente (Departamentul de Informatică, Departamentul de Inginerie etc.), unde au loc activitățile academice (cursuri, laboratoare etc.), dar și pe colegii, unde studenții trăiesc, mănâncă și socializează”, explică orădeanul. Horea Silaghi face parte din Departamentul de Informatică și din colegiul Robinson.

”Nu există cale spre reușită care să evite munca”

„Posibil să sune dezamăgitor, dar din păcate sau poate din fericire, nu există o cale spre reușită care să evite munca. Din timpul pe care îl petreceam studiind, cea mai mare parte o ocupau temele pe care le primeam săptămânal la fiecare curs. Lumea ar putea fi mirată să afle că temele reprezintă o parte importantă din studiul la Cambridge, o dovadă clară că acestea nu sunt «degeaba» sau «o pierdere de timp»”, concluzionează Horia. Aceasta în condițiile în care a existat în România un curent împotriva temelor, din partea părinților, dar și a unor dascăli.

„La acest capitol, sistemul românesc stă destul de bine din punctul meu de vedere, deoarece elevii români sunt obișnuiți să lucreze și să facă teme. Riscul pe care îl văd este ca în încercarea de modernizare a învățământului românesc, să nu se renunțe la elementele bune pe care le are în prezent, temele fiind în opinia mea unul din acestea. O componentă specifică educației la Cambridge o reprezintă superviziile. Acestea au loc săptămânal pentru fiecare curs și reprezintă sesiuni de studiu de o oră, la care participă 2-3 studenți și un profesor specializat în cursul respectiv”, mai spune Horea.

”Fără olimpiade, nu știu dacă aș fi ajuns la această universitate prestigioasă”

Horea susține ideea olimpiadelor, o altă componentă a educației la care s-a dorit a se renunța în contextul pandemiei. „În cazul informaticii cel puțin, aproape toți studenții suntem foști olimpici și cei mai mulți dintre noi suntem de acord că olimpiadele au jucat un rol esențial în dezvoltarea noastră. Acum, când rolul și chiar existența acestora au fost puse sub semnul întrebării în România, din cauza pandemiei, țin să subliniez că fără olimpiade, nu știu dacă aș fi ajuns la această universitate prestigioasă și mai mult, sunt sigur că nu aș fi progresat la fel de mult în informatică.

Activitățile extracurriculare s-au mutat și ele online, ceea ce, „într-o universitate cu tradiții vechi de peste 800 de ani și cu peste 400 de cluburi și societăți, aceste restricții au provocat, pe bună dreptate, multă dezamăgire în rândurile studenților”, mai spune Horea.