Urarea pe care ar trebui să o evităm are la bază aspecte de ordin lingvistic, etic, dar mai ales istoric.
“Nu folosiți niciodată urarea “Paște fericit”, decât dacă vă adresați unui vițel!“, spune cunoscutul filolog.
El a dat câteva recomandări și despre postările din social-media, unele, de-a dreptul grotești. O astfel de sărbătoare nu poate fi redusă la diminutive și fotografii ridicole.
E potrivit să folosim imagini cu Hristos sau cu subiect religios doar dacă sunt icoane în tradiția bizantină, reprezentări antice și medievale (ați observat că acestea nu pot fi niciodată de prost gust?), sau picturi/sculpturi ale unor imenși artiști (preferabil morți acum cel puțin 350 de ani). Se acceptă artiști moderni doar cu discernământ, pour les connaisseurs . Restul este kitsch.
- Evitați neopăgânismul kitsch: copilași, iepurași, oușoare roșioare, mielușei, apusuri spectaculoase (mov) sau răsărituri lucioase, figuri radioase ca în reclamele pentru pastă de dinți sau ciocolată.
- Nu folosiți niciodată urarea “Paște fericit”, decât dacă vă adresați unui vițel, care are tot dreptul să pască fericit! Nu folosiți formule lemnoase scrise de alții! Dacă nu aveți inspirație pentru a compune un text care să nu fie nici kitsch, nici banal, nici cu greșeli de scriere, limitați-vă la clasicul “Hristos a înviat”
Mesajele de Paşte personalizate vor avea un efect garantat
- Nu trimiteți pe sms, mail, messenger etc. urări colective și nesemnate! Dacă trimiteți urarea către un singur destinatar, dar nu personalizați mesajul, mai bine lipsă. E mai decent să comunici doar cu cei cu care te întâlnești pe viu, sau de care îți pasă suficient de mult ca să le adaugi un gând, sau măcar să-i numești. Nimeni nu se așteaptă să primească urări de la toată agenda de telefon; nu vă simțiți nici voi obligați să trimiteți urări întregii voastre agende!
- Nu e nevoie să puneți poze de la biserică: știm că sunteți credincioși și pioși. Important e să vă știe Hristos, nu Facebook-ul. (..) Cu asta, pace și bunăvoire!”, a scris Adrian Papahagi pe contul său de Facebook.